FELANMÄLAN

Anmäl alltid till din fastighetsskötare. Är du osäker vem som sköter om just ditt hus? Skriv in din adress i fältet nedan, klicka på sökresultatet och fyll i formuläret på nästa sida.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Tips och trix, innan du felanmäler

Om du ska lämna dina nycklar till Hässelby Hems kontor för åtgärd av fastighetsskötare, kom ihåg att märka upp dina nycklar med lägenhetsnummer och ärendenummer.

Ser du bråte, brandfarligt gods, lösa handtag eller trasiga lampor i trapphuset, cykelrummet eller andra allmänna utrymmen, felanmäl och beskriv var problemet finns. Gäller det belysning i allmänna utrymmen, felanmäl och beskriv så noga som möjligt var problemet finns så våra tekniker hittar rätt.

Ser du klotter eller skadegörelse i eller omkring din fastighet, är vi tacksamma om du rapporterar till felanmälan. Om klotter tvättas bort på en gång hinner det inte fastna och förstöra väggen. Beskriv var problemet finns.

Går inte porten igen? Se först om det är grus eller annat som ligger i vägen. Annars anmäl till Felanmälan. Anmäl också om porten smäller igen eller om entréglaset är trasigt.

Rinner vattnet sakta i avloppet, prova att rensa vattenlåset från hår och smuts.

Är dörren eller fönstret svårt att öppna eller stänga? Går det inte igen ordentligt? Har du drag? Beskriv problemet i din felanmälan så våra tekniker vet vad de ska ta med sig för snabbast möjliga åtgärd.

Är det något som är strömförande – ring på en gång! Se telefonnummer på din fastighets sida. Det kan gälla lösa elkontakter eller att kablar från uttag syns. Har du strömlöst i lägenheten, kontrollera i första hand säkringen. Kan det vara en elektronisk produkt som är trasig och som gör att säkringen går, som tex micron eller kaffebryggaren? Är det strömlöst i trapphuset, ring på en gång!

Känner du mögeldoft eller ser fuktskador, gör en felanmälan.

Droppar kranen i handfatet eller dusch, prova att dra åt ordentligt. Men återstår problemet, gör en felanmälan.

Om det rinner vatten i/ur kylskåpet kan det bero på att avrinningsröret på bakre väggen är smutsigt och igensatt. Se om du kan rengöra. Är en hylla trasig, gör en felanmälan.

Om det rinner vatten från frysen kan det bero på att den måste frostas av. Gör så här: Lägg dina frysta varor i en kylväska. Stäng av frysen på avstängningsknappen och ställ upp dörren. Ställ en hink under/framför för det smälta vattnet.

Felanmäl om kranen läcker, droppar eller är kärv. Skriv vilket märke kranen har.

Saknar du en Portbricka/portnyckel, eller behöver en ytterligare, kontakta Hässelby Hem. info@hasselbyhem.se

Rinnande toaletter ska alltid rapporteras till felanmälan. Beskriv ditt problem så utförligt som möjligt i felanmälan.

Är det någon utrustning i tvättstugan som är trasig? Beskriv felet så utförligt som möjligt i din felanmälan och fyll helst i märke och modell.

Sprutar det vatten någonstans – ring på en gång! Se telefonnummer på din fastighets sida. Är det dåligt tryck i någon kran? Droppar det? Är det dålig värme? Beskriv felet och skicka in till felanmälan.

Står ventilationen still – ring på en gång! Se telefonnummer på din fastighets sida. Är filtret i köksfläkten smutsigt/trasigt byter hyresgästen det själv.

Om du upplever att det är problem med värmen i din lägenhet, ställ en termometer mitt i rummet ca 1 meter från golvet. Rapportera in temperaturen och ditt problem till felanmälan. Stäng inte ventilerna under fönstren. Luften står då still och värmen från elementen kan inte sprida sig i rummet.

Akuta fel måndag-fredag kl 8-16.30

Akuta fel måste ringas in! Maila inte. Exempel på akuta fel är brand, strömlöst, vattenläckage, sanitetsrisk, översvämning etc, som kan orsaka skada på människor och hus.

För dig som bor i Hässelby Villastad:

Fastighetsägarna Stockholm 08-617 76 00


För dig som bor i Hässelby Strand och Hässelby Gård:

HSB Stockholm 010-442 11 00


Akuta fel under helger och nätter (jour)

Akuta fel måste ringas in! Maila inte. Exempel på akuta fel är brand, strömlöst, vattenläckage, sanitetsrisk, översvämning etc, som kan orsaka skada på människor och hus. Om förvaltaren anser att det rapporterade jourärendet inte är en fara för människor och hus kommer du få betala för utryckningen.

Om du låser dig ute och anlitar hyresvärden eller låssmed får du själv bekosta detta.

  1. Tänk på följande
    Anlita inte i onödan jourhjälp om åtgärden kan vänta. Du får själv betala om du anlitar jourtjänst för fel som inte bedöms som akut risk.
  2. Informera
    Se till att informera övriga boende i huset som kan drabbas av skadan. Meddela också att du kontaktat jouren.
  3. Ring jouren för akuta fel under helger och nätter:
    Dygnet Fastighetsjour AB 08-18 70 00